Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności. W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. zamknij

Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami

Mapy zagrożenia i mapy ryzyka powodziowego czy mapy zagrożeń meteorologicznych to tylko niektóre z narzędzi, dzięki którym samorządowcy mogą zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców. Z pomocą przychodzi Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami (ISOK).

System ISOK jest nowoczesnym systemem, który pozwoli na ograniczenie potencjalnych negatywnych skutków powodzi: dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego czy gospodarki. Przede wszystkim poinformuje społeczeństwo o możliwych zagrożeniach klimatycznych, a dostęp do aktualnych i niezbędnych danych poprawi poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo system ISOK uświadomi użytkownikom, jak ważne jest prawidłowe podejmowanie decyzji o lokalizacji inwestycji budowlanych.

W pełnej wersji system ISOK dostępny będzie w 2016 roku, ale już teraz każdy mieszkaniec Polski może sprawdzić zasięgi i ewentualny wpływ powodzi na swoim terenie na stronie mapy.isok.gov.pl.

Obszary zagrożone powodzią
Ważną rolę w planowaniu i ograniczaniu ryzyka odgrywają władze samorządowe, odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców. To one przede wszystkim powinny wykorzystywać wszelkie narzędzia statyczne do profilaktyki i wcześniejszego zapobiegania zagrożeniom klimatycznym. Władze samorządowe są zobligowane do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w który uwzględniał będzie obszary powodziowo zagrożone. Plany takie powinny uwzględniać ograniczenia w zabudowie dla terenów o średnim i wysokim ryzyku wystąpienia powodzi. Samorządy mają 30 miesięcy na uwzględnienie MZP i MRP w planach zagospodarowania przestrzennego, ale wszystkie decyzje związane z lokalizacją powinny uwzględniać zapisy map już od dnia ich przekazania, a ustawa wskazuje na budżety gmin oraz województw jako odpowiedzialnych za uwzględnienie map.

W niektórych przypadkach nowe ograniczenia mogą wydawać się niekorzystne dla gmin, ale w pierwszej kolejności takie zmiany służą zwiększeniu bezpieczeństwa i obywateli, i inwestycji.

Na mapach zagrożenia powodziowego znajdują się jednocześnie zaznaczone tereny dla których ryzyko jest średnie i dla których dyrektorzy lokalnych RZGW mogą wydawać decyzje zwalniające z zakazu zabudowy.