Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności. W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. zamknij

Bolesław Kiernas-Kiernicki

Bolesław Kiernas-Kiernicki urodził się w Sosnowicach w powiecie Wadowickim w 1905 roku, skąd dwa lata później jego rodzina przeprowadziła się do Rzeszowa. Tu ukończył II Gimnazjum i Seminarium Nauczycielskie. W Rzeszowie mieszkał do 1927 roku, następnie podjął pracę zawodową w śląskich szkołach. Wyższy Kurs Nauczycielski prac Ręcznych i Rysunku ukończył w Mysłowicach w 1931 roku, później został na nim wykładowcą.

Po wybuchu wojny przeniósł się z żoną i córką do Rzeszowa, gdzie mieszkał do 1945 roku. Podjął pracę w sprzedawcy sklepie Franciszka Moskwy, był także nauczycielem rysunku w zawodowej szkole mechanicznej i pracował we Flugmotorenwerke 2, czyli w dzisiejszej WSK. Aby uzupełnić skromne dochody rozpoczął działalność artystyczną. Zaprzyjaźnił się z wybitnym kolekcjonerem i bibliofilem bardzo zamożnym rzeszowskim masarzem Franciszkiem Moskwą oraz z Kustoszem Muzeum Franciszkiem Kotulą. Z ich inspiracji powstało wiele prac. W czasie wspólnych spacerów obdarzony fotograficzną wręcz pamięcią Kiernas po powrocie do domu rysował budynki wyburzane przez okupantów. Wiele z nich stało się motywami jego drzeworytów, akwarel i nielicznych pasteli. Powstały trzy teki drzeworytów poświęcone architekturze miasta: Stary Rzeszów, Zabytki Miasta Rzeszowa i Kościół xx Pijarów w Rzeszowie. Wykonał także wiele pojedynczych drzeworytów, a jednym z jego ulubionych tematów był kościół i klasztor oo bernardynów i wizerunek (znam 5 różnych) Matki Bożej Rzeszowskiej. Wiele z tych prac sponsorował, a wręcz zamawiał i finansował Franciszek Moskwa. Innym bardzo istotnym zamówieniem był drzeworytowy przerys Planu kapitana Henryka Wiedemanna. Przez całą okupację Niemcy usilnie planu poszukiwali – był ukryty w Głogowie w drewnianym domu Ojca Franciszka Kotuli. Na wypadek gdyby oryginał uległ zniszczeniu lub rabunkowi przetrwała by Kiernasowa kopia. W czasie okupacji wykonał wiele ekslibrisów dla okupacyjnych przyjaciół i znajomych. Zbiór, który został pokazany na tej wystawie zawiera także odbitki próbne i zmieniane lub uzupełniane na życzenie zamawiających.

Kolejną bardzo istotną częścią rzeszowskiej, okupacyjnej twórczości Kiernasa są pocztówki. Jedne z nich przedstawiają widoki Rzeszowa miedzy innymi ratusz, farę, zamek, nowy budynek poczty są klasycznymi czarnobiałymi drzeworytami. Inne jak inne ujęcie zamku i ratusza są odbitkami drzeworytowymi, ręcznie kolorowanymi. Warto zatrzymać się także nad kartkami bożonarodzeniowymi. Tu obok klasycznych, świątecznych motywów możemy dostrzec elementy rzeszowskiej architektury i elementy patriotyczne.

Po wojnie Bolesław Kiernas-Kiernicki powrócił do Katowic gdzie zajął się pracą pedagogiczną i kontynuował twórczość graficzną – widoki Katowic i Śląska oraz wykonywał śląskie pocztówki.

W 1950 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie podjął pracę w na stanowisku kierownika Sekcji Prac Ręcznych i Rysunku w Centralnym Ośrodku Metodycznym. Poniechał prac graficznych i zajął się rzeźbą. Pracę doktorską obronił na Uniwersytecie mikołaja Kopernika w Toruniu w roku 1977. Jest autorem 12 książek i 215 artykłów.

Zmarł w Warszawie w 1979 roku.

 

Marek Czarnota